Σάββατο 25 Απριλίου 2020

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Τον Μάρτιο του 2020 ξεκινήσαμε με τους μαθητές του Δ’ 2 τμήματος να μελετάμε διαφορές στη διατροφή των ανθρώπων, οι οποίες παρατηρούνται ανάμεσα στις γενιές.
Οι παράμετροι όμως ήταν πολλές: διαφορετικός τρόπος ζωής, διαφορετικές συνήθειες, διαφορετικές πρώτες ύλες, διαφορετικά μέσα και μέθοδοι παραγωγής και συντήρησης φαγητών… όλα άλλαζαν στο πέρασμα των χρόνων, ακόμα και το περιβάλλον και το κλίμα!
Δεν υπήρχε σταθερό μέτρο σύγκρισης.  Εν τω μεταξύ, ακόμα κι αν κοιτούσαμε για την ίδια χρονική περίοδο, το φαγητό εμφάνιζε διαφορές ανάλογα με το αν αναφερόμασταν στη ζωή στην πόλη ή στο χωριό. Όπως και να το κάνουμε, διαφέρει να δηλώνει κανείς ότι έπινε το γάλα από την κατσίκα και έτρωγε ζυμωτό ψωμί με ελιές που είχε μαζέψει από το χωράφι από το να πίνει γάλα ή τσάι για πρωινό και να παίρνει στο σχολείο για κολατσιό κέικ από τη μαμά ή σταφιδόψωμο από τον φούρνο…
Δεν ξέραμε προς τα πού να πρωτοκοιτάξουμε…
Οπότε καταλήξαμε να μελετήσουμε το εξής πολύ συγκεκριμένο θέμα: «Ποιο ήταν το πρωινό και το κολατσιό των 10χρονων παλιά και ποιο είναι τώρα».

Οι μαθητές ανέλαβαν δράση! Σε ρόλο δημοσιογράφου άρχισαν τις ερωτήσεις σε παππούδες, γιαγιάδες, θείους, θείες και γονείς. Η ερώτηση απλή: «Τι έτρωγες στο σχολείο όταν ήσουν στην ηλικία μου?»
Κατέγραψαν τις απαντήσεις τους και ζωγράφισαν τις επιλογές. Κάπου εκεί τελείωσε το πρώτο μέρος της έρευνας…

Και μετά μπήκε με φόρα ο κορωνοϊός Covid-19 στη ζωή μας!
Η έρευνα μας πάγωσε και τα αποτελέσματα έμειναν ακόμα κρυμμένα…

Μέτα το πρώτο σοκ, όμως, ανασυνταχθήκαμε!
Με ηλεκτρονική επικοινωνία αυτή τη φορά συμπληρώσαμε το δεύτερο μέρος της έρευνας, δηλαδή το τι τρώνε τα 10χρονα τώρα στα σχολεία τους. Με πλούσιο φωτογραφικό υλικό (δανεισμένο από το διαδίκτυο – ευχαριστούμε!) και με σύντομες αναφορές στο «τώρα» γραμμένες από τα παιδιά, συμπληρώθηκε το παζλ των διαφορών στη διατροφή των 10χρονων μαθητών. Με λίγη «στατιστική» βοήθεια και με κάμποση παρατήρηση, καταλήξαμε στα ακόλουθα συμπεράσματα:
Ø  Στις μέρες μας παρατηρείται μεγάλη ποικιλία επιλογών για κολατσιό στο σχολείο
  • Αυτό σημαίνει ότι απομακρυνόμαστε σιγά – σιγά από τα τυπικά αγροτικά προϊόντα (ελιά, ντομάτα, τυρί φέτα) κι επιλέγουμε να  αξιοποιήσουμε στο μέγιστο τις  τυποποιημένες συσκευασίες
  • Φυσικά, πέρα από την αγορά έτοιμων προϊόντων, μας δίνεται έτσι κι αλλιώς η δυνατότητα συντήρησης ή συσκευασίας πολλών υγιεινών φαγητών/σνακ που εμείς οι ίδιοι έχουμε παράγει
  • Παράλληλα όμως αυξάνεται κι η δυνατότητα επιλογής και λιγότερο υγιεινών σνακ ή/και αρκετών γλυκών, που παλιότερα δεν θα υπήρχε ο τρόπος συντήρησης και διάθεσης τους
  • Το σίγουρο είναι ότι πλέον βρίσκουμε φαγητό για όλα τα γούστα, διαθέσιμο μάλιστα ανά πάσα στιγμή
Ø  Μεγάλη διαφορά στα είδη κολατσιού σημειώνεται και λόγω των εναλλακτικών επιλογών α) προετοιμασίας κολατσιού στο σπίτι ή β) αγοράς από το κυλικείο
  • Η ύπαρξη πλέον κυλικείων στα σχολεία διευκολύνει κατά πολύ τους εργαζόμενους γονείς, αφού προσφέρει τη δυνατότητα διάθεσης ποικιλίας προϊόντων αλλά κυρίως τη δυνατότητα φρέσκου φυσικού χυμού ή φρέσκων φρούτων, απαραίτητα για ένα υγιεινό κολατσιό

 Όλα αυτά και πολλά περισσότερα θα δείτε και στο βίντεο που ακολουθεί…
(στο βίντεο χρησιμοποιείται και η ελληνική και η αγγλική γλώσσα, αφού η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι μέρος του προγράμματος Erasmus+ “Lets Be Healthy Together” και επιθυμούμε να μας καταλαβαίνουν και να μας καμαρώνουν κι οι εταίροι-φίλοι μας!)  





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου